Blog

 

HERFST

Aan het klimaat is dit jaar niet te merken, dat de herfst al zijn intrede heeft gedaan. Wel dat het merkbaar korter licht is. De ochtend is frisser, de zon staat lager aan de hemel. Door de droogte van dit jaar zijn al flink wat bladeren naar beneden gekomen, zelfs boombasten. De blaadjes vallen; afscheid nemen van.... staat hier centraal. Van het mooie weer, het plezier van buiten bezig zijn. Maar afscheid nemen wil ook zeggen de emotie van verdriet, loslaten, teleurstellingen verwerken. 

Sta stil bij deze gevoelens. Laat deze op je inwerken. Duw deze niet naar de achtergrond. Of neem bewust de beslissing om deze later te verwerken en “plan”  dit dan. Zover je dit kunt plannen.

 Bij onvoldoende verwerkt verdriet en teleurstellingen gaat het lijf zich meestal na verloop van tijd laten gelden. Dit kan in de vorm van verkoudheden zijn, griepje, keelontsteking, huidklachten. De herfst energie heeft te maken met long- en dikke darmenergie (Chinese 5 elementenleer). Dus in deze tijd zie je mensen, die luchtwegklachten of huidproblemen krijgen. Is het incidenteel of alleen dit jaar? Of komt het elk jaar rond deze tijd terug? Als het laatste het geval is, dan zijn er issues uit het verleden welke aandacht vragen. Ga je leven eens ‘nalopen’. Zijn er periodes in je kindtijd, je pubertijd waar je liever niet aan denkt? Hoe ging om met je vriendjes, een verhuizing, etc. Zijn er familieleden, waar je een bijzondere band mee had, overleden? En heb je jouw verdriet een plek kunnen geven?

Ga eens creatief zijn als je wilt. Schrijf je gevoelens op, teken, schilder. Boetseer, dans... wat je maar wilt. Maar  breng deze gevoelens in beweging en laat ze naar buiten. Zorg niet, dat deze gevoelens stagneren in je lijf. Een klacht of ziekte heeft niet alleen een fysieke oorzaak, maar vaak ook een psychische en/of emotionele. Door deze alle 3 in balans te brengen, geef jij jezelf een cadeau. Je lichaam en geest herstellen zo op een andere manier. Volgend jaar rond deze tijd kan het zomaar gebeuren, dat je NIET verkouden wordt, je huidklachten beduidend minder zijn of zelfs wegblijven.

 

 

 

 

ZOMER

Terwijl ik dit schrijf, is het volop zomer (10 juni); de zon schijnt, het is warm, de vogels fluiten en de bijen en vlinders zijn volop bezig in de tuin. De avonden lengen nog steeds. Het is al weken warm, zonnig met af en toe fikse regenbuien en onweer. Alles groeit en bloeit goed.

Dit is de tijd om volop bezig te zijn; niet alleen maar op je werk. Vooral ook om buiten bezig te zijn; wandelen, fietsen, zwemmen, golfen, what ever. Heb plezier en passie bij wat je doet. Dat is de energie van de zomer; dingen doen, die je fijn vindt.

Doordat de zomer volop Yang is, is het wel van belang om ook aandacht aan de Yin energie te geven. Ga een terrasje pikken, neem een langere/rustigere lunchpauze. Vertraag je tempo indien de temperatuur stijgt. Let er op dat je bij de BBQ ook voldoende yin producten eet: rauwkost, fruit, sappen. Bier koelt af (=Yin), terwijl wijn weer yang is. Hoe hoger het alcohol percentage hoe meer yang.

Klimaat is warm, BBQ, alcohol, koffie... bij teveel yang kan het lichaam (en de geest) gaan reageren. In deze tijd hebben mensen meer last van hoofdpijn, irritatie, boosheid, slaapproblemen, hartkloppingen, opgejaagd gevoel, huidklachten. De balans is even weg. Neem meer koelende voedingsmiddelen, neem een koud voetenbadje, leg een koud washandje even in je nek. Via o.a. reflexologie, ontspanningsoefeningen, Qi gong en acupunctuur komt het lichaam sneller terug in balans. Wacht hier niet te lang mee; het lichaam raakt te gestresst. Zorg goed voor jezelf.

LENTE

​Onder de grond is alles zich aan het voorbereiden om langzaam naar 'buiten' te komen. Dit gaat traag en wat moeizamer in het begin (er is nog kans op vors, sneeuw, koude). Maar de krachten zullen naar buiten barsten in maart. Het toppunt van de Lente IS op 21 maart (niet het begin). Dus begin in februari al voorbereidingen te treffen om je planning te maken wat je dit jaar wilt uitvoeren. Begin op tijd met je 'schoonmaak'; liefs voor 4 februari. Maak je kasten leeg, ruim rommel op. Overtollig gewicht kwijtraken. Maak elk vertrek schoon.

Als er klachten zijn op het gebied van je weerstand, zoals hooikoorts, allergieën begin nu je afweersysteem te versterken. Wacht niet op je klachten; werk preventief om de klachten vóór te zijn. Voedingssupplementen, reflexologiebehandelingen, acupunctuur, oorkaarsbehandelingen, etc. Versterk je systeem( met name je Lever-energie) niet alleen fysiek! Maar ook emtioneel: Wat frustreert? Wat wil je? Waar liggen je grenzen? Ervaar hoe een natuurgeneeskundig therapeut hier tegen aan kijkt. 

Wil je iets nieuws starten of je werk uitbreiden, dan is de Lente er de tijd voor. Stel dit niet uit tot je vakantie of in de zomer. Loop niet achter de feiten aan. Welk deel van je huis kan je hierbij helpen? Hoe zit je als persoon in elkaar en kun je hier het beste mee omgaan? Klassieke Feng Shui kan een handreiking zijn.

 

WINTER

​De winter behoort bij het element water. De orgaanenergieën van de nier en blaas horen hierbij volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde. De nierenergie heeft te maken met de botten, tanden, oren en hersenen. 

In de winter kan onze gezondheidstoestand wel wat extra hulp gebruiken, zeker als je al last hebt van rugproblemen, tand- en kaakproblemen, vergeetachtigheid, nier- en blaasproblemen. Ook bij andere chronische ziekten wordt de nierenergie aangesproken. Dit is nl. je reservepotje in je leven.

Wat kun je doen om de nierenergie aan te vullen/versterken?

  • ​Kleed je warm: ondergoed, warme sokken, sjaal om, ...
  • Eet warm (niet pittig!). Vooral bij een warm ontbijt behoud je je energie en je krijgt het minder snel koud. Denk aan toast, tosti's, pap, pannekoek, soep. Probeer dit eens 2 weken en je zult merken, dat je meer energie hebt en vitaler voelt. 's Avonds stampotten, winterkost, grootmoeders kost!
  • Vermijd fruit en fruitsappen. Deze zijn koel en koud. Je lichaam zal deze eerst moeten verwarmen vooral eerst deze te gaan verwerken. Dit kost extra energie! Bananen en sinasappels groeien in landen waar het warm of heet is. Deze fruitsoorten zijn dan bedoeld om te balanceren voor de mensen, die daar leven; zij 'koelen'. Onze natuur in Nederland zorgt voor ons.
  • Eet een handjevol noten, zaden en pitten. De nierenergie verzorgt de hardere delen in ons lichaam. Neem daarom ook 'hardere' voedingsmiddelen.
  • Neem 1-2 x per week voeding uit zee/water; vis, schaal- en schelpdieren. Zeekraal door je groenten of in de rijst schotel.
  • In de winter komt de natuur tot rust en trekt zich terug om weer krachten te verzamelen. Neem gas terug, doe het een tandje rustiger. Ga mediteren, lezen, yoga of Tai Chi doen. Indien je steeds in hetzelfde tempo doorgaat, geeft je lichaam wel signalen: voorjaarsmoeheid, depressie/down, concentratieproblemen.
  • Bedenk eens rustig wat je echt wilt/wenst. Neem de tijd om je leven en je werk eens te overdenken. 
  • Stilte! Laat eens de radio, tv, PC of iPhone uit.

Qi gong oefening voor niernergie:

houd de hemel met beide handen vast

1. Uitganshouding; spreidstand, voeten schouderbreedte uit elkaar. Focus op het niergebied. Breng de handen met ineengestrengelde vingers en de handpalmen omhoog voor je buik. Adem in.

2. Breng de handen tot op borsthoogte en daarna geleidelijk omhoog, terwijl je de handpalmen roteert strek je de armen tot boven je hoofd. De vingers blijven in elkaar gestrengeld en je ademt tegelijkertijd uit.

3. Adem in en uit, terwijl je het bovenlichaam buigt naar links en terjkeert naar de rechtopstaande stand. Adem in en focus op de ​rechternier.

​4. Buig nu weer naar links zijwaarts, maar nu zo ver mogelijk en adem uit.

5. Keer terug naar de rechtopstaande stand; adem in en laat de handen los en breng de armen zijwaarts terug naa de uitgangshouding met de handen in elkaar voor je buik. Adem uit.

6. Herhaal de beweging nu naar de andere zijde en focus op de linkernier.​ Herhaal het geheel 4x.

Qi betekent 'levensenergie'. Deze stroomt door alles wat leeft, bloeit en groeit. Gong betkent werken met levensenergie. We leren de stroom van qi beheersen, richten en verspreiden ter bevordering van de gezondheid en de harmonie van lichaam en geest.

Bovenstaande oefening is ontwikkeld door Dr. Zhuang Yuan Ming, genaamd liangong. Het gaat om de beweging én ademhaling tegelijkertijd!